Orfeo On Line - Peter de Lijser
De ZOMA dit jaar samen met vele muzikale vrienden
Een eigen productie, samen met andere Zeeuws-Vlaamse koren, dat is waar de ZOMA deze keer voor heeft gekozen. Heb je dan een koordirigent die ook nog eens verschillende andere koren in de regio inwijdt in de schone zangkunst, dan is het u niet langer een raadsel dat deze avond zoveel enthousiaste amateurs zich in eenheid en verscheidenheid presenteren. Ad Meeusen, musicus en koordirigent, bracht de ZOMA in contact met The Dow Singers, dames dubbelkwintet Con Grazia uit Terneuzen, en 't Zwinkoor Sluis/Cadzand. Tel daarbij het West Zeeuws-Vlaamse kinderkoor o.l.v. Renée van Vooren, de Balletschool Petrella Lion uit Axel en de vier man sterke rockformatie 'Funny Wagon' uit Oostburg, dan heb je toch al bijna 100 artiesten bij elkaar. De hard werkende medewerkers achter de coulissen, de decorbouwer Ronald Spiessens en de musici die ons begeleiden niet te vergeten.
Vijf zo verschillende koren, van operette tot kerkkoor, madrigaalkoor tot kinderkoor. Elk met hun eigen disciplines én geheel eigen repertoire, dat tot één geheel smeden, daar heb je een goed verhaal bij nodig. Peter de Lijser, oprichter van de ZOMA en daarin jarenlang actief, was bereid deze taak op zich te nemen. Het is geen eenvoudige taak.
Un Pasticcio ParticolarePeter heeft deze 'subtitel' niet zelf verzonnen. In de 18e en 19e eeuw kozen theaterdirecteuren nog al eens voor de 'Pasticcio' als er geen geld genoeg was om een volledige opera of operette uit te voeren. Men koos dan uit het bestaande repertoire een aantal hoogtepunten en verzocht een librettist daar een passend verhaal bij te maken. In Engeland werd deze 'Pasticcio' erg populair, o.a. Muzzio Scevola (1721) met muziek van Händel, Bononcini en Matteï. In alle vormen van muziektheater, of het nu opera, operette, musical of moderne soap is; liefde, trouw en ontrouw zijn de basiselementen waar het verhaal meestal om draait. Kortweg, de tenor wordt verliefd op de sopraan, dat vindt de bariton niet leuk, die dan weer gaat uithuilen bij de mezzo. Er lopen nog een paar bassen rond die meestal de boel alleen maar in de war schoppen. Bij de opera gaan er een paar dood en bij de operette leven ze nog lang en gelukkig.
Met deze elementen en een, in nauw overleg met Ad gemaakte, herschikking van het gekozen repertoire dat de verschillende koren voor het voetlicht wensen te brengen, ging Peter aan de slag en schreef een eigentijds verbindend verhaal op basis van het beroemde Griekse mythologische drama "Orpheus en Eurydice".
Orfeo On LineOrfeo (of Orpheus), beroemd dichter, zanger en citerspeler en zoon van de Muze Kalliope en Apollo ontroert de mensen met zijn prachtige muziek. Zelfs dieren, bloemen en planten kan hij ontroeren en tot leven brengen. Als zijn geliefde Eurydice door een slangenbeet sterft en in de onderwereld terecht komt, gaat hij naar haar op zoek om haar terug naar de wereld van de levenden te brengen. Na vele omzwervingen door bijna de hele wereld vindt hij haar terug en door een 'deus ex machina' (ingreep van de Goden) loopt het goed af en wordt trouw en liefde beloond.
In de versie van deze avond lopen de verhaallijnen van twee 'tegendraadse' componisten ook af en toe door ons verhaal. Christoph Willibald (Ritter von) Gluck zette in 1762 in Wenen zijn 'Orfeo ed Eurydice' op de planken. Een opera die muzikaal sterk afweek van wat tot dan toe gebruikelijk was en waarmee veel critici een vette kluif toegeworpen kregen om zich in vast te bijten. Jacques Offenbach zette Parijs in 1858 op zijn kop met de opéra-bouffe 'Orphée aux enfers' , feitelijk de eerste Franse operette. De beroemde 'Can-Can' stamt uit deze operette en leverde een storm van kritiek op door de heren critici, maar zullen wij u desondanks vanavond niet onthouden.
Onze Orfeo heet Orfi en is een leadzanger van een hardrockgroep. Zijn geliefde Eurydice is bij ons Didi(dansrol), zwaar verslaafd aan drugs en volledig overgeleverd aan onderwereldfiguren als Luci (Lucifer), die haar van de nodige stuf voorziet. Orfi treurt om zijn geliefde en gaat naar haar op zoek, daarbij af en toe geholpen door Jolanda, het Orakel van Mude en de undercoveragent Johnny Stix. We gooien heden en verleden af en toe door elkaar, maar houden u via beeld en tekst op het beeldscherm regelmatig op de hoogte van de komende gebeurtenissen. Hoe het verder gaat....? Kijk, luister en geniet van de vele mooie koorwerken uit zoveel verschillende muzikale sferen, maar vooral ook van het enthousiasme van alle medewerkers, in het bijzonder de vele koorleden en solisten uit hun midden.
Peter de Lijser, script en regisseur
Ad Meeusen, koorrepetitor en dirigent
Petrella Lion, balletchoreografe
Een eigen productie, samen met andere Zeeuws-Vlaamse koren, dat is waar de ZOMA deze keer voor heeft gekozen. Heb je dan een koordirigent die ook nog eens verschillende andere koren in de regio inwijdt in de schone zangkunst, dan is het u niet langer een raadsel dat deze avond zoveel enthousiaste amateurs zich in eenheid en verscheidenheid presenteren. Ad Meeusen, musicus en koordirigent, bracht de ZOMA in contact met The Dow Singers, dames dubbelkwintet Con Grazia uit Terneuzen, en 't Zwinkoor Sluis/Cadzand. Tel daarbij het West Zeeuws-Vlaamse kinderkoor o.l.v. Renée van Vooren, de Balletschool Petrella Lion uit Axel en de vier man sterke rockformatie 'Funny Wagon' uit Oostburg, dan heb je toch al bijna 100 artiesten bij elkaar. De hard werkende medewerkers achter de coulissen, de decorbouwer Ronald Spiessens en de musici die ons begeleiden niet te vergeten.
Vijf zo verschillende koren, van operette tot kerkkoor, madrigaalkoor tot kinderkoor. Elk met hun eigen disciplines én geheel eigen repertoire, dat tot één geheel smeden, daar heb je een goed verhaal bij nodig. Peter de Lijser, oprichter van de ZOMA en daarin jarenlang actief, was bereid deze taak op zich te nemen. Het is geen eenvoudige taak.
Un Pasticcio ParticolarePeter heeft deze 'subtitel' niet zelf verzonnen. In de 18e en 19e eeuw kozen theaterdirecteuren nog al eens voor de 'Pasticcio' als er geen geld genoeg was om een volledige opera of operette uit te voeren. Men koos dan uit het bestaande repertoire een aantal hoogtepunten en verzocht een librettist daar een passend verhaal bij te maken. In Engeland werd deze 'Pasticcio' erg populair, o.a. Muzzio Scevola (1721) met muziek van Händel, Bononcini en Matteï. In alle vormen van muziektheater, of het nu opera, operette, musical of moderne soap is; liefde, trouw en ontrouw zijn de basiselementen waar het verhaal meestal om draait. Kortweg, de tenor wordt verliefd op de sopraan, dat vindt de bariton niet leuk, die dan weer gaat uithuilen bij de mezzo. Er lopen nog een paar bassen rond die meestal de boel alleen maar in de war schoppen. Bij de opera gaan er een paar dood en bij de operette leven ze nog lang en gelukkig.
Met deze elementen en een, in nauw overleg met Ad gemaakte, herschikking van het gekozen repertoire dat de verschillende koren voor het voetlicht wensen te brengen, ging Peter aan de slag en schreef een eigentijds verbindend verhaal op basis van het beroemde Griekse mythologische drama "Orpheus en Eurydice".
Orfeo On LineOrfeo (of Orpheus), beroemd dichter, zanger en citerspeler en zoon van de Muze Kalliope en Apollo ontroert de mensen met zijn prachtige muziek. Zelfs dieren, bloemen en planten kan hij ontroeren en tot leven brengen. Als zijn geliefde Eurydice door een slangenbeet sterft en in de onderwereld terecht komt, gaat hij naar haar op zoek om haar terug naar de wereld van de levenden te brengen. Na vele omzwervingen door bijna de hele wereld vindt hij haar terug en door een 'deus ex machina' (ingreep van de Goden) loopt het goed af en wordt trouw en liefde beloond.
In de versie van deze avond lopen de verhaallijnen van twee 'tegendraadse' componisten ook af en toe door ons verhaal. Christoph Willibald (Ritter von) Gluck zette in 1762 in Wenen zijn 'Orfeo ed Eurydice' op de planken. Een opera die muzikaal sterk afweek van wat tot dan toe gebruikelijk was en waarmee veel critici een vette kluif toegeworpen kregen om zich in vast te bijten. Jacques Offenbach zette Parijs in 1858 op zijn kop met de opéra-bouffe 'Orphée aux enfers' , feitelijk de eerste Franse operette. De beroemde 'Can-Can' stamt uit deze operette en leverde een storm van kritiek op door de heren critici, maar zullen wij u desondanks vanavond niet onthouden.
Onze Orfeo heet Orfi en is een leadzanger van een hardrockgroep. Zijn geliefde Eurydice is bij ons Didi(dansrol), zwaar verslaafd aan drugs en volledig overgeleverd aan onderwereldfiguren als Luci (Lucifer), die haar van de nodige stuf voorziet. Orfi treurt om zijn geliefde en gaat naar haar op zoek, daarbij af en toe geholpen door Jolanda, het Orakel van Mude en de undercoveragent Johnny Stix. We gooien heden en verleden af en toe door elkaar, maar houden u via beeld en tekst op het beeldscherm regelmatig op de hoogte van de komende gebeurtenissen. Hoe het verder gaat....? Kijk, luister en geniet van de vele mooie koorwerken uit zoveel verschillende muzikale sferen, maar vooral ook van het enthousiasme van alle medewerkers, in het bijzonder de vele koorleden en solisten uit hun midden.
Peter de Lijser, script en regisseur
Ad Meeusen, koorrepetitor en dirigent
Petrella Lion, balletchoreografe